HOERA, BABYSTEPS IS 10 JAAR!

Established: 23-01-2012

Wat een mooie en bijzondere mijlpaal hebben wij bereikt, BabySteps bestaat vandaag 10 jaar!

Op onze website en op onze social kanalen zie je altijd de nieuwste fashion voorbijkomen, maar deze keer vertellen wij jou graag ons verhaal. Hoe is BabySteps ontstaan en welke paden hebben wij bewandeld om ons merk sterker en groter te maken, zodat het inmiddels niet meer uit de Babyfashion wereld is weg te denken?

Mijn naam is Alexander, oprichter en eigenaar van BabySteps. Ik woon in het idyllische Oudeschoot, vlakbij Heerenveen. Ik heb 2 kinderen, Evy van 13 jaar en Jim van 9 jaar. Mijn hobby’s zijn ondernemen, muziek en reizen en ik werk parttime als verkoopadviseur personenauto’s.

We gaan terug in de tijd, naar september in 2011.

Mijn dochter was een laatbloeier; kruipen, staan en lopen kostte haar wat moeite. En omdat ze sokjes aan had, gleed ze uit en lukte het staan nog minder goed. Ze had grip nodig en we kochten bij een drogisterij keten een paar nepleren babyslofjes, maar met een suede zooltje. Dit ging veel beter en het stond ook nog eens erg leuk! Ze droeg ze altijd en daarom versleten ze snel. De drogisterij keten had maar 2 maten en maar 2 kleuren, ze groeide er uit. Een specialistische babyzaak had iets meer keuze, in echt leer, maar deze slofjes waren destijds enorm duur. Kortom, zoektocht! Dat moet beter kunnen, dachten wij. Ik kom uit een echt ondernemersgezin en met mijn ondernemersbloed, greep ik deze ontdekking aan om te onderzoeken of ik het verschil zou kunnen maken.

Mijn droom om een eigen business te starten, in combinatie met mijn ambitie om een webshop te bouwen en een internationale kennis in de fashion industrie, maakte dat ik aan de slag ging. Ik vond een geschikte leverancier, dacht ik, want de 1e bestelling leverde ons 100 babyslofjes met doodshoofden op. Oeps, dit was niet de bedoeling. Overnieuw, nog gerichter zoeken naar een goede producent en leverancier. Na samples bekeken te hebben, bestelden we 120 paar slofjes in 20 verschillende printjes, in slecht 3 maten en een hele kleine voorraad. Op de dag van de 1e levering brandden we van nieuwsgierigheid. Gelukkig hadden we een fashionmodel in huis, Evy droeg het 1e paar slofjes, perfect!

Ondertussen heb ik zelf hard gewerkt aan de webshop en die kon nu gevuld worden met foto’s en productteksten. Wat een uitdaging om dit zelf uit te zoeken, te bouwen en ervoor te zorgen dat alles goed draait. Op 23 januari 2012 gingen we live! Vooralsnog wisten alleen onze vrienden, familie en kennissen ervan en kregen we al enkele bestellingen uit die hoek. De 1e bestelling was van mevrouw Fokkens en ze bestelde de Grey Sneakers in de maat small.

Maar hoe zorg je voor meer bekendheid van een nieuw merk? We vulden onze social media kanalen, maakten zelf fashion foto’s en zorgden voor kleine blog berichtjes. 1 van deze berichtjes stuurde wel als persbericht naar de redactie van een landelijk bekend baby tijdschrift. En een week later belde de redactie ons op met de mededeling dat ze onze naam gingen noemen in de volgende editie. We moesten er volgens haar wel rekening mee houden dat er “best wat traffic” zou kunnen komen.

De dag dat dit tijdschrift op de mat viel, zullen we niet vergeten. Want achter elkaar hoorden wij emails binnenkomen, PING PING PING, allemaal bestellingen! Een bizarre dag, waarbij in 1 dag onze volledige voorraad uitverkocht was en met een bak aan pre-orders. We kochten flink, investeerden in voorraad, diversiteit en meer maten.

De consument had ons online gevonden. Hoe zat het met de retailer in Nederland? Want daar vonden wij immers het aanbod beperkt. We begonnen met het benaderen van babywinkels, overal in Nederland. Als snel hadden we wat winkels die BabySteps slofjes wilden opnemen in het assortiment. Maar naast een baan in loondienst, is het pittig om deze baan er naast te doen. Een agentschap met een netwerk ging voor ons winkels bezoeken en eind 2014 verkochten ruim 60 winkels in Nederland ons merk. Als kers op de taart koos ook het grote Wehkamp er voor om ons merk te gaan verkopen! Trots! In 2 jaar tijd waren er ongeveer 80 webshop bij gekomen maar gingen helaas de winkels afvloeien ivm de te kort aan tijd om de winkels te bezoeken.

Onze ambities gingen verder. We willen voorop lopen met onze innovatieve designs en printjes. Zo lanceerden we in 2014 de beroemde moccasins modellen als eerste in Nederland met ons BabySteps label erop. Wat een succes model was dat! In 2016 hadden we als eerste de mama/kind setjes, de Me and My Mom collectie. We verbeterden de kwaliteit, door met nieuwe fabrieken te gaan werken, nieuwe materialen te kiezen die aansloten bij de behoefte. Zo hebben we inmiddels ook een Vegan collectie. Zo groeide ons assortiment in de loop der jaren en waren we met recht specialist in babyslofjes te noemen.

Sinds 2020 heeft BabySteps zelfs een categorie accessoires, met leuke lederen kinderriemen en handige leren kindertassen in mooie prints.

Het Babysteps team bestaat inmiddels uit 5 personen. Met elkaar verzorgen wij de klantenservice, de fotografie, marketing en de orderverwerking en draaien wij samen met een developer zelf aan de webshop knoppen om deze volledig up to date te houden.

Nog steeds werken we elke dag met ontzettend veel plezier aan BabySteps, mede dankzij jullie als klant. Bedankt voor alle bestellingen, het vertrouwen in ons, alle leuke reviews en de energie die jullie ons geven. Bedankt dat wij al 10 jaar lang van onze hobby ons werk konden maken. Op naar de volgende 10 jaar!

Stuur je Feedback/Verbeterpunt en we belonen je!